Propozycje ćwiczeń i zabaw logopedycznych
Na czas pracy w domu w zakładce tej umieszczać będę zabawy i ćwiczenia logopedyczne. Zachęcam Rodziców do wspólnych ćwiczeń ze swoim dzieckiem.
Poniżej przedstawiam ogólne ćwiczenia logopedyczne:
Ćwiczenia języka:
- ,,Żmija” – szybko wysuwamy wąski język i cofamy go,
- ,,Kotek” – oblizujemy szeroko otwarte usta,
- ,,Liczydło”- mając szeroko otwartą buzię, dotykamy czubkiem języka każdego ząbka u góry,
- ,,Pa, pa” – mając usta lekko rozchylone, machamy mocno wyciągniętym językiem raz do nosa, raz do brody,
- ,,Wycieraczki”- wykonujemy językiem szybkie , naprzemienne, poziome ruchy do kącików ust,
- ,,Strzała”- wyciągamy język mocno na brodę i napinamy go tak, aby jego czubek był wąski,
- ,,Leniuszek” – wyciągamy język mocno na brodę bez napinania ( język będzie szeroki),
- ,,Łaskotki” – mając buzię szeroko otwartą, dotykamy językiem górnego wałka dziąsłowego (,,górki” tuż za górnymi zębami) i delikatnie masujemy, szybkimi, poziomymi ruchami,
- ,,Konik” – kląskamy z szeroko otwartymi ustami,
- ,,Kto dalej?” – wyciągamy język jak najdalej w kierunkunosa, brody, lewego i prawego ucha,
- ,,Cukierek” – wypychamy policzki od wewnątrz, raz z prawej, raz z lewej strony,
- ,,Mycie ząbków” – oblizujemy zewnętrzną stronę zębów raz przy szeroko otwartych ustach, raz przy zaciśniętych wargach,
- ,,Młotek”- uderzamy językiem o dziąsła tuz za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździ,
- ,,Malujemy sufit”- gładzimy językiem podniebienie twarde, od zębów w stronę gardła,
- ,,Biedronka”- naśladujemy językiem malowanie kropeczek na podniebieniu twardym ( przy szeroko otwartych ustach),
- ,,Łyżeczka”- przy szeroko otwartych ustach wywijamy boki i czubek językatak, aby powstało wgłębienie na kształt łyżeczki,
- ,,Rurka”- zwijamy brzegi języka do góry
- Śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.
Ćwiczenia warg:
- ,,Rybka”- szeroko otwieramy usta i zamykamy je,
- ,,Auta”- bawimy się w pojazdy, przesadnie wymawiając samogłoski:
- karetka: eo, eo, eo
- policja: io, io, io
- straż pożarna: iu, iu, iu
- ,,Całuski”- cmokamy przy dowolnym układzie warg ( od przesadnie wysuniętych i zaokrąglonych jak przy wymowie głoski u do rozciągniętych i płaskich jak przy lekkim uśmiechu),
- ,,Wyścigówka”- naśladujemy jazdę samochodem (wprawiamy wargi w drganie),
- ,,Wilk”- robimy delikatny masaż ząbkami (,,skrobiemy” dolną wargę górnymi zębami , górną wargę dolnymi zębami),
- ,,Króliczek”- mocno zaciskamy usta i przesuwamy je na boki,
- Gwiżdżemy,
- Wciągamy ustami (bez pomocy rąk) ugotowany makaron typu spaghetti,
- ,,Meduza” – nakładamy na przemian dolną wargę na górną i odwrotnie,
- Naśladujemy różne odgłosy:
Krowy – mu, mu,
Kukułki – kuku, kuku,
Sowy – hu, hu, hu,
Psa – hau, hau,
Rybki – plum, plum,
Pukania – puk, puk, puk,
Uderzenia – buch, buch.
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- ,,Lew otwiera paszczę”- ziewamy przy nisko opuszczonej żuchwie,
- „Chory Miś”, kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej,
- ,,Zmęczony piesek”- szybko dyszymy, mając buzię szeroko otwartą i język wysunięty na brodę,
- ,,Chrząkamy” – zabawa w świnkę,
- Chrapiemy na wdechu i wydechu,
- Płuczemy gardło ciepłą wodą lub na niby,
- Głęboko wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami (usta cały czas otwarte),
- Wdychamy powietrze ustami i wydychamy ustami, nos zatykamy,
- Buzia otwarta, czubek języka na dole – energicznie wymawiamy „k”, „u-k”, „ch”, „uch”,
- ,,Gęganie gąski” , buzia otwarta pracuje tył języka i podniebienie
- Wymawiamy sylaby: ak, ka, ku, aka, oko,
- ,,Chuchamy” , buzia otwarta, język na dole,
- Wciągamy , zasysamy powietrze przez rurkę, przenosimy ,,przyklejone” do niej kulki, chrupki lub kawałki styropianu na inne miejsce.
Ćwiczenia oddechowe:
- ,,Wąchamy kwiatki”- długi wdech nosem i długi wydech ustami,
- Dmuchamy na piórka, waciki, piłeczki pingpongowe ; zabawa w wyścigi: czyje piórko (piłeczka) pierwsze dotrze do mety?
- Wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,
- Dmuchamy na wiatraczki, czyj wiatraczek zakręci się szybciej lub wolniej?
- Wykonywanie wydechu wymawiając „s” z jednakową głośnością, (wypuszczanie powietrza z balonika),
- Wykonanie wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej
- Wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,
- Nadmuchiwanie balonów jednym wydechem,
- Huśtanie ulubionej zabawki. Dziecko leży na plecach, na brzuchu ma położoną zabawkę, wdech – unoszenie zabawki do góry, wydech opuszczanie zabawki,
- Zabawy ze słomką: słomkę wkładamy do szklanki z wodą, zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy, robiąc bąbelki,
- Naśladowanie odgłosu śmiechu:
staruszki – he, he, he
kobiety – ha, ha, ha
mężczyźni – ho, ho, ho
dziewczynki – hi, hi, hi.
Ćwiczenia żuchwy:
- ,,Zamykamy i otwieramy domek” – szerokie otwieranie buzi, jak przy wymawianiu głoski „a”, zamykanie buzi;
- „Grzebień” – wysuwamy żuchwę, zakładamy dolne zęby na górną wargę i przesuwamy nimi po niej; zakładamy górne zęby na dolną wargę i brodę (na zmianę) i poruszanie po nich;
- „Krowa” – naśladowanie przeżuwania trawy przez krowę;
- ,,Guma do żucia” – żucie gumy lub naśladowanie tej czynności.
Opracowała: Bogusława Nastaj
Autor: