Zabawy logopedyczne w domu

Propozycje ćwiczeń i zabaw logopedycznych

Na czas pracy w domu w zakładce tej umieszczać będę zabawy i ćwiczenia logopedyczne. Zachęcam Rodziców do wspólnych ćwiczeń ze swoim dzieckiem.

Poniżej przedstawiam ogólne ćwiczenia logopedyczne:

Ćwiczenia języka:

  • ,,Żmija” – szybko wysuwamy wąski język i cofamy go,
  • ,,Kotek” – oblizujemy szeroko otwarte usta,
  • ,,Liczydło”- mając szeroko otwartą buzię, dotykamy czubkiem języka każdego ząbka u góry,
  • ,,Pa, pa” – mając usta lekko rozchylone, machamy mocno wyciągniętym językiem raz do nosa, raz do brody,
  • ,,Wycieraczki”- wykonujemy językiem szybkie , naprzemienne, poziome ruchy do kącików ust,
  • ,,Strzała”- wyciągamy język mocno na brodę i napinamy go tak, aby jego czubek był wąski,
  • ,,Leniuszek” – wyciągamy język mocno na brodę bez napinania ( język będzie szeroki),
  • ,,Łaskotki” – mając buzię szeroko otwartą, dotykamy językiem górnego wałka dziąsłowego (,,górki” tuż za górnymi zębami) i delikatnie masujemy, szybkimi, poziomymi ruchami,
  • ,,Konik” – kląskamy z szeroko otwartymi ustami,
  • ,,Kto dalej?” – wyciągamy język jak najdalej w kierunkunosa, brody, lewego i prawego ucha,
  • ,,Cukierek” – wypychamy policzki od wewnątrz, raz z prawej, raz z lewej strony,
  • ,,Mycie ząbków” – oblizujemy zewnętrzną stronę zębów raz przy szeroko otwartych ustach, raz przy zaciśniętych wargach,
  • ,,Młotek”- uderzamy językiem o dziąsła tuz za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździ,
  • ,,Malujemy sufit”- gładzimy językiem podniebienie twarde, od zębów w stronę gardła,
  • ,,Biedronka”- naśladujemy językiem malowanie kropeczek na podniebieniu twardym ( przy szeroko otwartych ustach),
  • ,,Łyżeczka”- przy szeroko otwartych ustach wywijamy boki i czubek językatak, aby powstało wgłębienie na kształt łyżeczki,
  • ,,Rurka”- zwijamy brzegi języka do góry
  • Śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.

Ćwiczenia warg:

  • ,,Rybka”- szeroko otwieramy usta i zamykamy je,
  • ,,Auta”- bawimy się w pojazdy, przesadnie wymawiając samogłoski:

- karetka: eo, eo, eo

 - policja: io, io, io

- straż pożarna: iu, iu, iu

  • ,,Całuski”- cmokamy przy dowolnym układzie warg ( od przesadnie wysuniętych i zaokrąglonych jak przy wymowie głoski  u  do rozciągniętych i płaskich jak przy lekkim uśmiechu),
  • ,,Wyścigówka”- naśladujemy jazdę samochodem (wprawiamy wargi w drganie),
  • ,,Wilk”- robimy delikatny masaż ząbkami (,,skrobiemy” dolną wargę górnymi zębami , górną wargę dolnymi zębami),
  • ,,Króliczek”- mocno zaciskamy usta i przesuwamy je na boki,
  • Gwiżdżemy,
  • Wciągamy ustami (bez pomocy rąk) ugotowany makaron typu spaghetti,
  • ,,Meduza” – nakładamy na przemian dolną wargę na górną i odwrotnie,
  • Naśladujemy różne odgłosy:

Krowy – mu, mu,

Kukułki – kuku, kuku,

Sowy – hu, hu, hu,

Psa – hau, hau,

Rybki – plum, plum,

Pukania – puk, puk, puk,

Uderzenia – buch, buch.

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • ,,Lew otwiera paszczę”- ziewamy przy nisko opuszczonej żuchwie,
  • „Chory Miś”, kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej,
  • ,,Zmęczony piesek”- szybko dyszymy, mając buzię szeroko otwartą i język wysunięty na brodę,
  • ,,Chrząkamy” – zabawa w świnkę,
  • Chrapiemy  na wdechu i wydechu,
  • Płuczemy gardło ciepłą wodą lub na niby,
  • Głęboko wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami (usta cały czas otwarte),
  • Wdychamy powietrze ustami i wydychamy ustami, nos zatykamy,
  • Buzia otwarta, czubek języka na dole – energicznie wymawiamy „k”, „u-k”, „ch”, „uch”,
  • ,,Gęganie gąski”  , buzia otwarta  pracuje tył języka i podniebienie  
  •  Wymawiamy sylaby: ak, ka, ku, aka, oko,
  • ,,Chuchamy” , buzia otwarta, język na dole,
  • Wciągamy , zasysamy powietrze przez rurkę, przenosimy ,,przyklejone” do niej  kulki, chrupki lub kawałki styropianu na inne miejsce.

Ćwiczenia oddechowe:

  • ,,Wąchamy kwiatki”- długi wdech nosem i długi wydech ustami,
  • Dmuchamy na piórka, waciki, piłeczki pingpongowe ;  zabawa w wyścigi: czyje piórko (piłeczka) pierwsze dotrze do mety?
  • Wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,
  • Dmuchamy na wiatraczki, czyj wiatraczek zakręci się szybciej lub wolniej?
  • Wykonywanie wydechu wymawiając „s” z jednakową głośnością, (wypuszczanie powietrza z balonika),
  • Wykonanie wydechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej
  • Wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę,
  • Nadmuchiwanie balonów jednym wydechem,

 

  • Huśtanie ulubionej zabawki. Dziecko leży na plecach, na brzuchu ma położoną zabawkę, wdech – unoszenie zabawki do góry, wydech opuszczanie zabawki,
  • Zabawy ze słomką: słomkę wkładamy do szklanki z wodą, zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy, robiąc bąbelki,
  • Naśladowanie odgłosu śmiechu:

staruszki – he, he, he

kobiety – ha, ha, ha

mężczyźni – ho, ho, ho

dziewczynki – hi, hi, hi.

Ćwiczenia żuchwy:

  • ,,Zamykamy i otwieramy domek” – szerokie otwieranie buzi, jak przy wymawianiu głoski „a”, zamykanie buzi;
  • „Grzebień” – wysuwamy  żuchwę, zakładamy dolne  zęby na górną wargę i przesuwamy nimi po niej; zakładamy górne  zęby  na dolną wargę i brodę (na zmianę) i poruszanie po nich;
  • „Krowa” – naśladowanie przeżuwania trawy przez krowę;
  • ,,Guma do żucia” – żucie gumy lub naśladowanie tej czynności.

 

Opracowała: Bogusława Nastaj


Autor: